≡ Menu

În ce business ești?

ATENȚIE: Acest blogpost i-ar putea ofensa pe unii. Nu citi dacă nu vrei să generezi contracte/clienți noi pentru afacerea ta.

De multe ori îmi întreb prietenii afaceriști, liber profesioniștii, liderii de ong-uri și antreprenorii din cercul meu de prieteni:

— Auzi, tu în ce business crezi că activezi?

Și vin răspunsuri gârlă gen: ecommerce, dezvoltare software, piar, comunicare, salvare copii, reciclare etc.

După ce îi las să-și explice poziționarea pe piață și să identifice verticala pe care o atacă, le spun sec:

— Greșit, te afli în business-ul de marketing.

După ce primesc primele clipiri mărunte, urmate de pufăielile protestatare și datul ochilor peste cap, primesc și inteligentul:

— Cum adică?

E simplu. Funcția oricărui business, (repet,  a oricărui, da?) constă în a genera clientelă. Deși sună al naibii de simplu, puțini stau să descompună acest proces pe faze și pași. Poate și din cauză că “marketingul” și-l permite doar o corporație mare, multinațională, nu-i așa?

Nu!

În orice “prăvălie”, chiar și cele one-man-show, marketingul e o funcție care nu poate fi eliminată.

Iată pașii de bază pentru orice strategie de marketing a oricărei fime, firmulițe, atelier, ong, cabinet șamd:

  1. Generare leads (contacte ale unor posibili viitori clienți). Puțini antreprenori capturează datele de contact ale celor cu care vin în contact. Orice email, orice comunicat de presă, orice blogpost, tweet sau postare facebook trebuie să reflecte această intenție. În această fază tot ce îți pasă e să găsești o modalitate de a primi datele de contact. Prin recomandări, prin pagini de abonare la un newsletter, prin premiere (completează acest talon si vei primi x% reducere la y serviciu/produs).
  2. Calificare prospecți (inițierea unei comunicări cu cei ale căror date de contact le-ai capturat la pasul 1). Calificarea constă în educarea leads-ilor cu privire la produsele și serviciile tale. Desigur că această comunicare se face numai (ai remarcat cuvîntul numai?) după ce primești permisiunea de a comunica cu ei. Nu vrei să devii spammer, nu? Acest proces se va finaliza cu “ofertarea” propriu-zisă. Nu-ți vine să crezi câți uită să oferteze direct. Își califică prospecții excelent, dar le e rușine să le ceară bani în schimbul serviciilor și a produselor lor.
  3. Generarea și finalizarea comenzii cu o tranzacție. Adică vânzarea propriu-zisă. Nimic nu se mișcă din loc fără a finaliza o vânzare. Poți avea cel mai tare sediu, cele mai jmechere broșuri și un website simpatic. Dacă nu vinzi, afacerea ta e pe moarte. Iar în cazul unui startup a cărui preocupare esențială este supraviețuirea, orice vânzare aduce o gură de aer în plus.

Asta e tot.

Generare leads, calificare prospecți, finalizare tranzacție (monetizare).

Vor mai urma și alte posturi în categoria “marketing direct“.

{ 10 comments… add one }

Leave a Comment